/ Övrigt /

Om Stockholms trafikproblem

Trots trängselskatt och så ökar trafiken i Stockholm. Essingeleden är igenproppad dygnet runt känns det som. En massa vägarbeten pågår.

Det är män som oftast kör bil, kvinnor använder sig i högre utsträckning av kollektivtrafiken. Välbärgade män är de som åker absolut mest bil.

De mest välbärgade bor i innerstaden eller i norrort.

Jag har följande förslag till lösning av Stockholms trafikproblem:

1. Inför flexibla biltullar. Dvs, om det är mycket trafik på vägen så ska det kosta mer att åka den vägen.
2. Ha biltullar på hårt trafikerade vägar även inne i stan. Exemeplvis vill jag se biltullar på följande gator: Ringvägen, Götgatan. Sveavägen, centralbron, Vallhallavägen, Sveaplan (även  Sveavägen) samt några fler. Om man bor inne i stan har man absolut ingen ursäkt till att inte åka kommunalt.
3. Ha flexibla tillträden till vägarna. Exempelvis, låt endast de med slutsiffran 1 och 2 åka bil på måndagar, 3 och 4 på tisdagar och så vidare.


Meningen med biltullarna är inte att straffa folk, utan meningen med biltullarna måste vara att få ner utsläppen och vårt beroende av fossila bränslen. Att därför bygga förbifart-stockholm blir kontraproduktivt, om man nu inte finansierar bygget med att ha biltullar även där...

Länk till artikel i DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=686564
#1 / / Mårten Pettersson:

Tycker även att man borde utöka kollektivtrafiken. Bussfiler fungerar ju för det mesta, problemet är när filerna övergår till vanlig fil och måste samsas med annan trafik. Dessvärre går det nog inte att ändra så mycket i trafiksystemet idag eftersom det saknas alternativa färdvägar. Ser fram emot T-bana till Karolinska och nya spårvagnssatsningar.