/ Boktips /

Bokfemman

Det finns massor med olika listor som har teman varje vecka. Jag har hitentills hållt mig till Tisdagstema, men nu har jag hittat ett tema till jag bara inte kan motstå. Bokfemman heter bloggen, och är precis som det låter 5 böcker som följer ett givet tema varje vecka. Veckans tema är 5 favoritberättelser/böcker av Astrid Lindgren.

Mina fem favorier är:

Allra käraste syster: Om skuggsystern som bor i ett land bakom rosenbusken. En saga om att bli vuxen och lämna sagolandet.

Spelar min lind, sjunger min näktergal: Om flickan som blir satt i fattigstugan som det allra minsta hjonet. Den rikedom hon har är de vackraste ord hon känner till: Spelar min lind, sjunger min näktergal...otroligt vackert och socialrealistiskt.

Ronja Rövardotter: Härligt feministisk berättelse om den starka Ronja som inte bara vågar bryta mot sin sjukligt överbeskyddande fader, utan även utmanar könsrollerna.

Mio min Mio: Min fader konungen väntar på mig, det gyllende äpplet visar vägen. En klassisk saga om gott och ont med filosofiska teman. Kato med det förstenade hjättat som om och om igen strider mot barnahjälten.

Madicken och Lisabet: En ovanlig berättelse för Lindgren eftersom den utspelas i en medelklass/överklassmiljö. om Lisabet som petar in ärtor i näsan och storasyster Madicken som skrämmer upp henne med att det kommer växa en luktärt ur näsan. Abbe vars pappa super och vars mamma sålt sin kropp till obduktion.

image339image340image341



#1 / / *Malin*:

Kul att du också hakar på! Och det är roligt att se att ngn mer valt Spelar min lind som favorit.

#2 / / Maria:

Roligt med fler nya deltagare! Det var intressant det du skrev om Madicken; att den berättelsen ju utspelas i en annan klass än de flesta andra av Lindgrens böcker. Det hade jag inte tänkt på tidigare.

#3 / / Jessica Alba Star:

Hello. I browse and saw you website and I found it very interesting.Thank you for the good work.

#4 / / Lukasagnete:

Nice site - pity you have to go to such lengths to moderate it.