/ Övrigt /

Skrivstil

Som barn av det sena 70-talet fick jag aldrig lära mig skriva gammaldags skrivstil. Vi fick lära oss den moderna och mer avskalade varianten. Till min glädje är den gammaldags skrivstilen på väg tillbaka till skolorna igen. Detta eftersom den övar barnen i koncetration och fingermotorik på ett överlägset sätt. När jag själv arbetade som lärare kom dock min egen bristande kunskap i traditionell skrivstil att bli en stor brist. Jag löste det genom att vara ärlig mot kidsen, och när de lärde sig så lärde jag mig. Ibland fick eleverna visa mig hur vissa "svåra" bokstäver som stort H, litet f och litet r skulle bindas samman. Men nu kan jag!

Den form av skrivstil ni ser nedan är en blandvariant av den gamla och moderna skrivstilen. Vilket ni om inte annat kan se på lilla f som blivit av med sina värsta slalomkrokar, medan lilla b fortfarande fått behålla sin vackra bindning. I modern skrivstil binds lilla b på samma sätt som lilla d, och lilla f inte genom en böj från foten utan genom mittenstrecket...

image546

image547
#1 / / pysslarens mamma:

Du må tro att vi övade. Det svåraste var att få bokstäverna på linjen och att få staplar att gå lika högt eller lågt. Till och med så sent som i realskolans sista klass, vilket motsvarar årskurs 10 om den hade funnits, fick vi betyg i ämnet välskrivning.

#2 / / anna =):

ååååå jag vill kunna!!!!

men jag fattar inte riktigt modellen ovan - vi kan väl träna lite tillsammans när vi ses nästa gång?!

#3 / / Lise-Lotte:

Hör å häpna, när jag gick i fyran fick vi lära oss det där. Jag hade en "udda" fröken, så vi hade teman snarare än lektioner, och så samlade vi på mjölkkartonger (luktade gott...). Nu kommer jag inte ihåg allt men det skulle vara till något projekt iaf, hmm om vatten kanske?
Men sen slutade hon och började jobba inne i stan istället, tror det var svårt för henne att få igenom sina idéer här. Sen började klassen knäcka vikarier som inte var så sturska... Härlig tid att minnas...

#4 / / Nilla:

Det är roligt med skrivstil tycker jag!

#5 / / Anonym:

lalalalala

#6 / / Jocke:

Jag är född i slutet av 70-talet, och fick lära mig den nyare skrivstilen, eller "handstilen" som läraren kallade det. När jag kom till bokstaven "g", så visste jag ju sedan tidigare hur man band ihop den med nästgående. Och band därför på det sättet. När jag gick fram och visade för läraren, så blev hon nästan arg på mig, och sa att så skulle jag väl inte skriva. Det där var "gammaldags g" som hon lärde sig i skolan. Så skriver man inte längre. Och det kunde jag ju också se, hur de visade i boken. Hon reste sig även upp och visade inför hela klassen; att bokstaven "g" alltså inte skulle skrivas på något annat sätt, än hur det visades i boken. Det skulle alla komma ihåg. Kommer ihåg att jag ändå försökte smygbina bokstäverna "g" "j" och "y" en del, men fick mig till sist en mycket irriterad tillsägelse att jag inte fick det. Vissa andra bokstäver såg ju också bara ut som textade, som lilla "s", stora "H", lilla "r" och stora "E", bland annat. En hur förenklad skrivstil som helst. Min tio år yngre lillasyster fick dock lära sig den äldre riktiga skrivstilen i skolan. Så det verkar ju som att den kommit tillbaka en del.Trevligt. Var väl lite så förr också; att man lärde sig skrivstil i tidiga skolår. Och skrev enbart med sådan sedan. Vet inte hur pass det är så nu mera.

#7 / / Amundviktoria:

Nice site... Very cool design! Useful information. Go on! Good Site

#8 / / Frida Jönsson:

Hejsan!



Vad är det för vackert typsnitt som du har i din logga... Odlingspyssel...



mvh

Frida Jönsson

#9 / / Kamilla:

De versala I och T är väldigt lika, ser knappt någon skillnad! Skulle så gärna vilja kunna skriva vackert men sånt får vi inte lära oss nu för tiden..

#10 / / A:

Snygg skrivstil.



Jag har länge sökt efter den "riktiga" gamla skrivstilen, dina bilder är de närmsta jag har kommit. Vet du var man kan hitta ett alfabet i den lite äldre stilen?



/A