/ Balkonger, växter och odling /

Odla potatis i hink

Vi trångbodda i städerna får odla våra potäter i hinkar på balkongen. Vilket går utmärkt ska förtydligas! Det här sättet är faktikst enklare än att odla på friland, du skipper stora ytor som ska hållas efter ogräs och du kan snabbt fylla på med mer jord.

Du kan använda vilken potatis som helst, i år använder jag mig av mandelpotatis som är köpt i en mataffär som matpotatis. Ju större potatisar, destor bättre. Det går bra att dela stora potatisar på mitten och sätta båda halvorna. Ta en vanlig hink,  fyll den med 1/3 med vanlig odlingsjord, lägg i potatisarna, täck med ca 5 cm jord. När du ser ögon på potatisen, fyll på mer mer jord, dvs du kupar. Om du sår potatisen nu så kommer den vara färdig till midsommar!

Om du vill ha en mer ingående beskrivning om hur du ska göra, gå in på Corren och läs mer.

image1079
#1 / / Tarjeiamna:

Very informative...God Bless

#2 / / palle potatis:

Du, Jag hade som du en massa hinkar på min balkong tills jag såg denna enkla men geniala låda. Detta e mitt tis till dej:

mvh

palle



www.enklaprodukter.se