/ Papperspyssel /

Skolstart

I förra veckan var det många små liv som gick till skolan för första gången, och än fler som gick dit igen. När jag vandrade iväg till skolan (typ 1985) hade jag en röd Kånken på ryggen. På den tiden, när Sverige var DDR-light, hade alla barn antingen: En St:Eriks-kuppen väska, en Kånken eller en Salmone. Så var det bara. Min Kånken ska finnas kvar hemma hos mamma och pappa, jag hade den i många år. Dock vet jag inte om Kånken är så väldigt bra, jag har klara minnen av att ryggbanden skar in i ryggen vid axlarna så fort det var mer än en anteckningsbok i väskan. Nu för tiden, när Sverige är USA-light, så finns Kånken i en minivariant. Den är så söt!

Men, för er som hellre pysslar, så tänkte jag inte ge pysseltips på hur du syr din egen Kånken, utan annat skolstartspyssel.  Kanske den här kritlådan skulle passa bra att tillverka tillsammans med barn i skolåldern? Du vet väl, att när kritorna börjar ta slut så går de att smälta i ugnen?

Gör så här:

Ta en mindre skokartong, klä eller måla den i vackra färger och mönster. En vuxen får göra hål för kritorna på locket, i kartongen kan suddisar, pennor och linjaler få plats.


#1 / / Evasleva:

Vad sött!!

#2 / / Carina:

Huja...jag började ettan 1971 och då såg skolväskorna lite annorlunda ut än idag, inte så ergonomiska...

kolla in bloggen där finns den,,,jag har sparat den.

kram

carina