/ Balkonger, växter och odling /

Snart snart underbar höst

Nu sticker jag ut hakan (igen). Men jag är glad över att sommaren är slut. Äntligen är det underbara höst som är här. Mysiga murriga kläder i jordnära färger, svamp i skogen, underbara dofter, skönare klimat och helt enkelt mer jag är den hysteriska sommaren. Visst kan man tycka att jag är konstig som inte tokälskar sommaren? Men min favoritårstid infaller nu, från september och fram till nyår. Det är inte superkallt, det är vackra färger och som grädde på moset kommer Halloween och Advent/jul.

Jag har redan gjort några lövkronor, men de blir bäst när lönnlöven skiftar till guld, jag har även stenkoll på kastanjer och ekollon, och även de behöver några veckor till på sig att mogna. Rönnbär plockar jag dock för fullt och trär upp på tråd. En tråd använder jag som halsband, andra sparar jag till den krans jag tänker binda när Kung höst slår sig ner på sin gyllende tron. Snart, alldeles snart är han här ...

Lövkrans

Du behöver:
En färdig kransbas, jag virar hängbjörk så stort som jag vill ha det. Du kan även köpa en färdig halmkrans.
Limpistol.
Olika löv från olika träd, äpplen, rönnbär, nypon, fläderbär, kottar, blommor eller vad just du kan finna i naturen.

Börja med att lägga massor av löv i press. I ursprungsbeskrivningen föreslår de vaxpapper, men det fungerar utmärkt med en dagstidning som du lägger böcker på. Låt ligga i minst 2 dagar. Du behöver inte vara övernoggran när du pressar löven, poängen är att de ska bli relativt platta, inte superplatta.

Utgå från sin kransbas, limma fast löv och övrig dekoration såsom du finner vackert. Ta gärna flera löv åt gången, det går snabbare och är lättare så. Avsluta med ett vackert band.



#1 / / Evasleva:

Jag kanske skulle ta och göra en rönnbärsgirlang och hänga i ljuskronan...

#2 / / pok:

rönnbärsgirlanger är fina i julgranen...... Om de får vara ifred för katter!

#3 / / Anonym:

Heej :)

Jag har nu igång en hel del underbara tävlingar.

Kanske något som just du skulle vilja vinna

eller kanske något du skulle kunna ge bort till någon av dina nära och kära.



Kika in på länken och var gärna med:)

Vad har du att förlora?



http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Kramar //M

#4 / / Anonym:

Tack för titten och välkommen tillbaka! :-) Det var mycket snygga kransar du gjort. Inspirerande! Funderar själv på att ge mig ut och plocka rönnbär för att torka och göra något fint av sen.

#5 / / Gunnel Svenssonn:

Så fina kransar! En sådan skulle jag vilja ha på min ytterdörr! Jag gillar också hösten, det är en både vilsam och kreativ årstid och så vackra färger ute.

Tack för den gulliga kommentaren hos mig :-) Roligt också för att jag hittade till din blogg!

#6 / / Hannele på Hisingen:

Fin krans. Visst är hösten en härlig tid.

#7 / / DiddoLinno:

Jag är nominerad till veckans blogg hos Tess, har du LUST att RÖSTA på mig? Skulle du vilja rösta på mig skulle jag bli super duper glad.



GÅ in på http://tesswaltenburg.blogg.se/2009/august/finalisterna-i-veckans-blogg-kommer-har.html.



Jag är NUMMER 3. Rösta gärna fler än en gång :$ det skulle jag bli jätte glad över. TACK i förhand!