/ Övrigt /

Michael Jackson död

Slog på CNN och läste att the King of Pop har fått en hjärtinfarkt (vilket jag misstänker är en felöversättning, det ska/bör vara hjärtstillestånd)  Nu när jag sedan läser Aftonbladet läser jag att han dött? Är det aftonbladet som överdriver eller vet de något CNN inte vet?




Edit: CNN har fortfarande inte gått ut och sagt att han är död. Det är ett populärt skämt att säga att Michael Jackson är död.

Inte heller Expressen, Dn, Wilipedia, BBC, New York Times säger att han avlidit.

Edit 2: Aftonbladet hänvisar till skvallersiten TMZ som i sin tur hävdar att Michael Jackson avlidit av hjärtstillestånd i sitt hem. Aftonbladet byter bilder och uppdaterar sin text fortlöpande.

Edit 3: Nu skriver även Expressen och DN att Michael Jacksom avlidit. Dock inte Wikipedia.

Edit 4: Fler och fler tidningar skriver att han avlidit. Dock hänvisar alla till TMZ.

Edit 5: Los Angeles Times skriver att Michael Jackson avlidit....

Edit6: Nu bekräftar CNN att Michael Jackson har avlidit.

Edit 7: Fler och tidningar och tv-kanaler bekräftar dödsfallet. Som utredningssociolog irriterar jag mig dock på de felaktiga slutsatser som vissa journalister gör angånde dödsorsaken. Det hävdas att som 50 årig svart man löpte Michael Jackson ökad risk att avlida av hjärtproblematik. Dock måste jag här påpeka att detta kommer sig av de ekonomiska och sociala skillnader som finns mellan svarta och vita i USA. Svarta är oftare överviktiga, lider av mer ekonomisk stress, utslaghet etc etc  allt som tillsammans ökar riskerna. Dock borde svarta som lever under tryggare ekonomiska förhållanden, men högre utbildningsnivå och bättre levnadsvanor inte dö av hjärtproblematik i samma utsträckning.

#1 / / Anonym:

så kan de gå... nu till nåt helt annat: vet du att mölndals museum har en barbie & kenutställning i sommar?!