/ Balkonger, växter och odling /

Gott av blommor och blad

Även om jag "endast" är balkongodlare, så får jag ut ganska stora skördar av min två kvadratmeter. Nu kanske det inte handlar om så mycket tomater, potatis och morötter (även om jag faktiskt odlar potatis och tomater varje år) utan det handlar om att tänka kreativt för att få stoltsera med egna burkar med gott när höstmörkret faller. Tex är jag en snitsig en på att veta vilka blommor som är ätliga. Idag har jag skördat både rosor, salvia och lavendel. Eftersom jag är allergisk mot ägg, kanderar jag inte mina blommor, utan jag sockrar dem. Det vill säga, jag gör blomsocker. Det hela är mycket mycket enkelt, och mycket gott.
Du behöver:
1-2 dl strö-eller florsocker per ros eller msk lavendelblommor.
1 glasburk
Lägg ner socker och blommor i burken, du behöver inte torka blommorna. Skaka om och på med locket. Klart.
Använd sockret till att dekorera tårtor, cupcakes eller liknande med. Eller gör glass och använd sockret som vanligt socker. Mycket gott!
Du kan även använda pelargoner, violer, penséer, krasseblommor, ringblommor, kryddblommor såsom mejram, timjan och oregano. Fantasin har inga gränser, men ätligheten har det. Prova inga blommor du inte vet är ätliga.