/ Halloween och höstpyssel /

Höstpyssel

Det är verkligen fullt upp på jobbet, och som ett brev på posten (eller INTE med tanke på mitt föregående inlägg) så blev jag även sjuk.

Det är nyttigt att veta att världen inte går under för att fröken Odlingspyssel blir sjuk!

Så, nu sitter jag och funderar på olika höstpyssel jag kan göra med kidsen. Vaddå höst? Jomenvisst är det höst. Fast ute är det visst 25 grader.

Men, här kommer lite fina höstpyssel.



Solavtryck. Bra att visa eleverna hur solen påverkar oss alla, väldigt bra knep att ta till när kidsen inte vill ha solhatten på.


Gör så här:


Tejpa hop pappren på baksidan. Lägg dem på ett bord i direkt solljus. Lägg sedan löven på pappret, du kan behöva använda små stenat som tyngder för att inte löven ska böja upp sig. Lämna i solen i minst 3 dagar, eventuellt kan det behövas längre tid.




Handavtryck. Vad skulle jag göra utan dem?



Krossade löv som klistras fast på ett träd. Trädet gör du genom att barnen får använda mycket vatten till puckfärgen. Sedan ska barnen försiktigt vicka ut färgen på pappret. Nyttig övning för 6-åringar kan jag ju säga!




Hänga upp vackra löv och andra höstfynd på tråd.

#1 / / alicia:

Fiffigt! :D Jag har inte haft nånting att pyssla på jätte länge men nu har jag fått några ideer. Kolla in på min blogg. Pysslade halsband & armband idag! <3

#2 / / Marika på Odlingspyssel:

Du har en jättemysig och fin blogg :)

#3 / / Eva:

Jättebra tips !! Har aldrig försökt det med solavtryck...det var läckert. Är det inte typiskt att dra på sig skolstartförkylning när man är som mest taggad ??!! Krya på dig. Kram Eva

#4 / / alicia:

sv: Tack! :)

#5 / / Evasleva:

Finfina höstpyssel!



bra idé det där med solavtryck!