/ Övrigt /

2011

Nu är det dags att summera året som gått. 2011 har varit ett lugnt år. När jag varje år sitter och summerar så tänker jag "oj, vad fort tiden gick". Det är nog charmen med summeringar.
Men, det stora 2011 var nog att jag äntligen äntligen äntligen fick ut min lärarexamen. Efter minst sjutusen sorger och bedrövelser lyckades jag övervinna min egen Himalyatopp och äntligen dunka in de sista poängen. Det var stort för mig, mycket stort. Det kanske är svårt att förstå, men de sista 7,5 poängen har tagit mig längre tid att klara av än resten av utbildningen. Så många kuggningar på tentor och så hårt arbete när jag äntligen klarade av kursen.
I juni slutade jag arbeta på den skola som jag först gjorde min praktik på och sedan fick en anställning på. Det var dags att kasta loss och upptäcka nya farvatten. Det är läskigt att bryta upp, att bli ny på en arbetsplats är alltid turbulent, men det blev bra till slut. Jag hör hemma på mellanstadiet. Jag känner det verkligen i botten av min själ, även om lågstadiet är väldigt mysigt det med.
RUT har kommit i vårt liv under året. Jag måste säga att det är så rätt för oss. Sedan att det krävs mycket undanplock inför varje städning så är det värt det. Inte minst för att vi rensar så mycket och kastar en hel del.
Resmässigt har vi i år hållit oss ganska mycket på hemmaplan. Detta på grund av älskade hundar och katter givetvis. Som djuägare gör man ju ett val. Våra djur kommer alltid vara viktigare än långa resor. Sambon reser visserligen ganska mycket i sitt jobb och har under året hunnit med både Berlin och Köpenhamn, men det fungerar bara för att jag är hemma med dogsen. De resor som faktiskt blev av under året är en mycket trevlig utflykt till kulturhuvudstaden Åbo. En kort visit i Växjö hann vi också med. I somras tog vi hundarna med oss och resten till Uppsala. Uppsala räknas för övrigt som revir nu, bara så ni vet. Samt den återkommande resan till Falsterbo. Som grädde på moset var vi även i Kolmården på den varmaste sommardagen för året. Det är först nu som min solbränna från den dagen är helt bortblekt.
Just när det gäller det eviga rensandet så har vi kommit en bit på vägen under året. Jag kan inte säga att det är enkelt, speciellt inte som det i 9 fall av 10 handlar om mina bra-att-ha-saker som ska göras av med. Men steg för steg. Kanske 2012 kommer innebära att vi faktiskt skaffar oss en större lägenhet, för 66 kvm är inte så stort för 2 vuxna, 2 pudlar och 2 katter. Men men, det där har jag sagt i fler år nu. Vår lägenhet är otroligt fin och jag trivs mycket bra. Men vi har faktiskt kontakt med en mäklare och jag håller ett öga på bomarknaden.
På julafton undersökte jag min äldre tiks juver. På två av dem hittade jag små håra ärtor. Jag kan bara rekomendera att ni alla hundägare känner igenom elera tikar minst en gång i månaden. Nu hittade vi tumörerna tidigt, och prognosen för Tilda är därför god, men nu den 4/1 kommer vi att operera henne. Vi tar bort juver och väljer även att kastrera henne. Äldre tikar dör ju tyvärr oftast av cancer i juver och livmoder och även om det känns oroligt att göra operationen större så är det bättre att ta bort en frisk livmoder på en frisk (eller ja, hon har ju tumörer) hund.
Så, även om jag först tänkte att 2011 var ett luuugnt och lite tråkigt år så måste jag nog ändra mig. 2011 har varit ett bra och händelserikt år. Må 2012 vara det samma. Nu önskar jag mig mest av allt att Tilda blir frisk och att snön ska komma.
Gott nytt år kära läsare! Hoppas vi syns igen 2012!
#1 / / pok:

Innerligt o varmt grattis till Himalayaklättringen o de avslutande poängen.