/ Balkonger, växter och odling /

Övervintra hortensian

Ni vet vanliga de där vanliga hortensiakrukorna som sälja under våren och sommaren. Alltså inte trädgårdshortensian utan krukväxthortensian. Dem brukar jag kasta när de blommat klart sisådär i augusti. Inte har jag tänkt att det kan vara värt att spara dem. Något år har jag provat att gräva ner plantan i rabatten och täckt över, men den klarade sig inte. Så förra året tänkte jag behandla den som en pelargon. Dvs, den fick stå ute til oktober (ja jag är hårt mot mina blommor men de är så rädda att glömmas bort attde blommar jättefint) och sedan fick den stå inne i trapphuset vid ett fönster fram till jfebruari. I trapphuset är det nog ca 10 grader. I februari glömde någon (morr morr morr) av mina grannar att stänga porten och alla mina blommor frös. Rädda det som räddas kan och jag ställde snabbt in dem i källaren. Alltså i ett nästan beckmörkt utrymme, det finns ett liiiiitet litet fönster. Där fick pelargonerna och hortensian stå fram till april Då tog jag upp alla växterna, gav dem ny jord och sedan ut med dem. Jajamänsan. Minusnätter till trots.

Och vad händer av denna ruffiga och tuffa behandling? Jo. Pelargonerna- de veklingarna, tog illa vid sig av 25 minusgradert i februari (dock inte mitt fel) och det har tagit dem hela sommaren att växa till sig och börja blomma. Det är mårbacka pelargoner, gamla som gatan och i februari trodde jag faktiskt att de skulle stryka med. Något blad (!) levde och jag levde på hoppet.

Men hortensian, den lilla livsälskaren, den blommar om så fint, men så mycket blommor och så mycket färg. Jag har inte fått den blå som förra året, utan den är blekt rosa. Precis som en mårbacka faktiskt. I oktober kommer jag upprepa behandlingen, men jag kommer nog flytta in dem i källaren lite tidigare.

Så nu vet ni, det går att få hortensian att överleva och bli lika fin igen. Om du behandlar den som en pelargon.