/ Recept /

Änglamat

Både änglmat och ängamat är väldigt gott. Änglamat är en lite äldre och väldigt god efterrätt, vissa envisas med att kalla den giftas.

3 dl vispgrädde
Minst 1 dl lingonsylt
minst 12 kakor (undvik syltkakor, men annars går alla kakor bra, pepparkakor också)


Gör så här: 4 portioner.

Vispa 3 dl grädde, rör ner ca 1 dl lingonsylt och blanda väl så du får en vacker rosa färg. Om du vill kan du ta mer lingonsylt, det är en smaksak helt enkelt. Ställ in i kylskåpet. Fyll en vanlig 3 l plastpåse med ca 12 kakor och banka på dem med kaveln så du får kaksmulor. Även här är mängden valfri, du kan ta mer eller mindre.
Nu kan du antingen blanda ner kaksmulorna i lingongrädden eller välja att ha kaksmulorna under grädden i ett vackert glas. Jag brukar blanda ner hela härligheten och dekorera med lite lingonsylt.

Här kommer lite Bolipompa-änglamat






Väldigt enkelt, och väldigt gott!

#1 / / Carina:

Så sugen jag blev på de där nu slurp

Vi äter ju LCHF här men det där är ganska bra o fuska till lite med fast vi tog färre kakor o jordgubbssylt i stället o minskade även syltmängden då men såååå himla gott.

Fortsatt trevlig helg!

#2 / / pok:

Som jag lärt mig är Giftas vispad grädde mixad med lingonsylt, som fyllts i våffelstrutar. Liten skillnad blir det ju.

#3 / / 4U2:

Mums!

#4 / / Evasleva:

Vi brukade också äta det som pok beskriver. Men det låter ju mumsigt med kaksmulor. Jag tycker både och borde funka :)