/ Halloween och höstpyssel /

Bråttompyssel

Ibland undrar jag över varför jag alltid skriver om snabba och lätta pyssel. Borde jag inte skriva om omfattande hantverkt i flera steg? Kanske har det att göra med det liv jag själv lever- heltidsjobb (är lärare så heltid betyder typ 60 h /v) och en uppbokad fritid med många roliga aktiviteter och underbara vänner? Tror jag då att fler lever som jag? Att andra inte heller hinner med att pyssla så mycket längre än 5 minuter?
Vad tänker du? Hinner du pyssla så mycket som du kan och vill? Eller äts tiden upp av annat?
Här kommer i alla fall ett pyssel som tar max 3 minuter om du trär upp nyponen på ståltråd. Men att plocka dem innebär kanske en lång mysig höstpromenad?
#1 / / Cim:

Ramlade över din blogg igår. Känns som en guldgruva av pyssel! Tack!!!

#2 / / Anonym:

Åh vad glad jag blir att höra det, tack!

#3 / / Anonym:

Om femminuterspyssel. Det är de bästa pysslen. Små barn har inte tålamod mycket längre än så och stora barn tycker också om när det går undan ibland.

#4 / / Västmanländskan:

Blev inspirerad av ditt snabba pyssel med nypon. Min 3-åring och jag plockade nypon och skulle trä på ståltråd. Men jag lyckades bara komma igenom en handfull av dem med tråden. Då kändes de ändå inte stenhårda. Hade du något knep för att få upp dem på ståltråden?

#5 / / Marika på Odlingspyssel:

Värmländskan: Jajamänsan. Slå hål i nyponen med en syl eller en spik. När jag fått hårda nypon har jag ofta dessutom fuskat och trätt tråden "bredvid" om du förstår, alltså inte rakt igenom.