/ Balkonger, växter och odling /

Vår

Enligt mina beräkningar så borde varje årstid vara 3 månader lång. Lite grovt sett blir det då vinter (som för mig är den första årstiden) mellan december-februari, vår från mars till maj, sommar från juni till augusti och sedan då avslutande höst september till november. Nu tycker inte vädergudarna som jag, men om vi nu godtar min högst empiriska bedömning av årstider så borde det bli vår nu första mars.

Jippi!

Eller, egentligen. Vintern har sin charm, vem vill vara utan snö och adventsljus? Helt oslagbar kombination och jag kommer aldrig aldrig förstå människor som flyttar utomlands för att slippa "den mörka hemska svenska vintern"- Det är ju att den är mörk som gör den så underbar!

Men, nu kommer ju det här att (för ungefär en gång om året lever jag ju upp till bloggens namn Odlings-pyssel) att ge lite tips på fina vårlådor till balkongen. Jag ska snart bege mig iväg och köpa blommor, för nu är det vår!

Här kommer lite tips på växter som klarar både en och sisådär 5 minusgrader utan att dö. OM nu det skulle bli 10 minus så misströsta inte, jag har djupfryst tulpaner och de överlever i alla fall. Cyklamen är nog den växt som är mest känsligm den brukar ge upp vid -1, men å andra sidan så kostar den ungefär 20 kr att köpa.


Påskliljor i alla storlekar och färger. Klarar av den hårdaste köldknäpp som grädde på moset.





Du kan plantera i det mesta. Vårlökar har tåliga lökar som du till och med att stoppa ner i gummistövlar, pass på bara så att det inte blir för mycket vatten i den faktiskt vattentäta stöveln.



Cyklamen är en ganska tålig dam, men fullt lika tålig som de andra växterna jag tipsar om är hon inte.



Hyacinter, mer än vara julblommor. Passa på att planera julens överblivna lökar i höst så kommer de igen nästa år.



Primula, även vanliga gullvivor är av släktet primula. Jag gräver alltid ner primulan i rabatten utanför huset när de blommat klart. En av de blommade redan i december.



Pärlhyacinter. Ganska svåra att få att blomma om har jag märkt, men det går. En växt som tjänar på att få lite stöd så att inte den kan vika ner sig allt för mycket.



Tulpaner, tulpaner och åter tulpaner. Underbara vårblomma!
#1 / / pysslarens mamma:

det finns EN vintergäck i blom utanför köksfönstret. Det ÄR vår!

#2 / / Marie:

Jag håller helt med dig vad gäller årstiderna. Alltså börjar våren på torsdag! Tack för blomtipsen. Speciellt gummistövlarna var en kul idé!