/ Balkonger, växter och odling /

Plocka jordgubbar och annat smått och gott

Här i Stockholm har självplocksdöden gått hårt fram. När jag var barn fanns det självplock lite här och där men nu måste du veta vad du letar efter för att hitta jordgubbsfälten. Så fort temperaturen kommer falla under 25 grader C kommer jag och sambon att bege oss antingen ut till Botkyrka eller till Bålsta och plocka.

Sturehovs gård i Botkyrka når du på 530 282 29
Görnvälns självplock i Bålsta hittar har nummer 89 36 92

Givetvis finns det anadra saker att självplocka också runt Stockholm. Äpplen, vinbär och päron har vi i överflöd själva, men majs är jag lite sugen på. Ännu har jag inte hittat någon självplock med hallon, men det skulle vara drömmen.

Majs plockar du i mitten  av augusti till september antingen på Drottningsholm eller Kalvandö gård.

Edeby gård, Drottningholm: 759 04 01
Kalvandö gård: 570 249 60 (Här kan du även plocka blommor) 

Andra självplocksställen kan du hitta på coola Bonde.nu Dock finns endast Uppland med av Stockholmslänen, bondetäta Södermanland saknas tyvärr. Du kan även hitta informatation på Självplock, dock får jag inte siten att funka som den ska.





 

#1 / / pysslarens moder:

Den tårtan var god den.....

#2 / / Evasleva:

Hoppas ni får några goda gubbar med er hem. De jag köpe igår var inte roliga alls :( Körsbären var desto bättre!

#3 / / Lilly:

Följa varandra med bloglovin?:)

#4 / / Boman:

Men du...Görvälns slott och plock ligger ju i Järfälla. Där fanns det självplock förr men har inte sett nåt på flera år nu. Någon plockade rent(utan lov, med lastbil och mycket folk) under nätterna, för det ligger så avsides. Numret du fått går till Upplands Väsby, bra plockställe iofs. Hoppas du hittar fina gubbar.

#5 / / Nässelblom & choklad:

Tack för kommentaren hos mig. Och tack för bra tips om självplock runt Stockholm. Närodlat eller egenodlat är ju allra godast!

#6 / / Marika på Odlingspyssel:

Tack för kommentarerna! Tips gärna mer. Det där med Görväln och telefonnummret hade jag inte en aning om.

#7 / / Lizaloop:

Här åker jag till grannen och plockar jordgubbar i hans stora land :)

simpelt!!

#8 / / naomi:

Hoppas detta stämer för jag och min familj ska plocka jordgubbar och vi tittade på din blogg:P

Så god knows!

//Naomii

#9 / / Boman:

Mariebergs gård, Björkvik i Södermanland nära Nyköping och Katrineholm här självplock igång. Var där idag. Saskatoonbär + jordgubbar av flera sorter. Brådis nu, säsongen för gubbarna närmar sig slutet.

Goda bär, trvligt och de har ett fik och toa.