/ Vinter- och julpyssel /

Adventstid

Åh vad jag tycker om advent! I går så bakade jag lussekatter, pepparkakor och kokade knäck. Allt gick över förväntan och hela lägenheten luktade underbart. Pepparkakorna gjorde jag efter ett recept i Hemmets Journal, och de blev verkligen fantastiskt bra. Jag hoppade över bikarbonaten då jag gillar tunna hårda pepparkakor, men om du vill ha dem jästa/tjockare så ska du behålla bikarbonaten. Undrar när Ebba på Hemmets journal kommer ge ut en glutenfri bakbok? När hon gör det hoppas jag att hon slutar ha ägg i de flesta av sina recept!

Förresten, ni vet väl att ni ska passa på att köpa saffran när ni reser söderut? Vi köpte 6 gram riktigt fin saffran i Nice i våras för 30 kr. Så nu kunde jag slösa med saffran i lussekatterna utan att ruinera mig först. Tänk bara på att först kolla att det är saffran ni köper så ni inte kommer hem med överdyr gurkmeja.



Bamsepepparkakor, jag köper ju på mig pepparkaksformar i parti och minut. I går blev det Bamse, Pippi, Lilla My och Snusmumrickpepparkakor, samt ett och annat hjärta såklart...




Jag gör alltid så att jag kavlar ut pepparkaksdegen på bakplåtspapper. Sedan tar jag ut figurerna och istället för att lyfta över pepparkakorna på en plåt så lyfter jag hela bakplåtspappert dit. På så vis så slipper jag trasiga pepparkakor och det svåra lyftmomentet.

¨


#1 / / Anna:

Vilket smart sätt att baka pepparkakor på! Ibland är det så enkelt att man inte kommer på det.

#2 / / odlingspysslarens moder:

kan du kolla din mail