/ Balkonger, växter och odling /

Present till 90-åring

Min lilla farmor fyller 90 år nästa söndag. Först nu börjar hon tala om sig själv som gammal. I hela mitt liv har jag varit fascinerad över det faktum att min farmor är född 1919. Genom att fråga henne om hur det var att växa upp på 20-talet har jag både berikat och utvecklat min egen fantasi. Fattiga var de aldrig i meningen att de inte hade något att äta. En gång, minns min farmor, grät hon sig till sömns av hunger, men hennes snälla mamma fick den tillika snälla pappan att slakta en värphöna som sedan fick koka under natten. Värphönor slaktade man inte i första taget, men vad gör man när ens barn gråter av hunger och inget annat finns?

Nu så fyller tanten 90 år hur som helst. När jag frågar henne vad hon vill ha så kommer alltid svaret "3 tulpaner". När jag påpekar att ingen köper tulpaner styckvis längre så säger hon att då kan hon väl få snälla barnbarn... Fast det erkänner hon att hon redan har. Så, idag har jag varit till floristen och bestället en korg med vårblommor, men massor med snödroppar! Kanske blir det tre tulpaner också?

#1 / / Esbe:

Åh! Min farmor fyller 90 den 11 mars! Det är verkligen en skatt att få höra allt som hon har att berätta. Jag tror att du och jag har riktig tur (och de har tur som har oss, som tycker om att höra deras berättelser).



Tack för pysselverktygstipsen som du gav! Jag ska försöka mig på att köpa in lite sånt så småning om!



(Och har du råd så tycker jag att du ska köpa henne tre tulpaner också, jag tror att hon skulle tycka det är roligt!)