/ Vinter- och julpyssel /

Återvinn julkorten

Här hemma blommar julen ut för fullt. I en av mina jullådor hittade jag förra årets julkort. Helt superärligt så brukar jag spara de vackraste korten från år till år (och alltid fotojulkort) och de glädjer mig länge.
Men, julkort är ett utmärkt pysselmaterial. Du kan klippa julkort och göra fina julklappsetiketter eller fina julkulor.


Enkel julkula

Du behöver:

Julkort
Sax, häftapparat


Klipp flera cirklar av samma storlek i ett lite tunnare julkort. Vik cirklarna lätt på mitten och häfta ihop minst 4 cirklar. Du kan även limma eller sy ihop cirklarna om du vill. Dekorera gärna med en pärla om du vill!




Om du känner dig på pysselhumör, och har massor med gamla julkort, så rekomenderar jag dig en mer avancerad julkula. Du behöver hela 20 stycken cirklar, tänk på det innan du sätter igång. Om du vill se en riktigt bra mall och beskrivning till kulorna, titta här ! och för del 2, titta här.






#1 / / Esbe:

Kul pyssel!



Jo alltså.. Jag bor i Uppsala. Ska säkert till Stockholm efter nyår igen. Har varit där senast igår (söndag). Vem vet. Vi kanske t o m kan mötas nånstans (om du törs :) ).

Jag är också lite osäker på det där med värmen och så. Känns inte helt säkert att skicka runt det heller.. Men det kanske skulle gå att fixa iofs. Men som sagt - vi bor ju inte milslångt ifrån varandra (eller ja... det gör vi ju... men tåget och så, du vet).

#2 / / Blomlådan:

Det där var ett riktigt bra tips tycker jag! Jag får alltid lite lätt ångest av alla julkort som liksom känns bortkastade efter jul...