/ Recept /

Dumlefrosting

O kära någon... nu kommer det bli svårt att låta bli att nalla av kylskåpets goda.

Sambon gillar choklad, det gör inte jag. Men Dumle tycker jag mycket om. Lagom lite choklad och mycket god kola. Plopp och Center funkar det med, men jag skulle aldrig äta en hel chokladkaka.

Just på grund av chokladen var jag lite tveksam inför den här receptet på Dumlefrosting till cupcakes.  Skulle det inte bli väldigt chokladigt och mycket lite kola i smaken?


Muffisen gör du vanliga eller smaksatta, precis som du önskar. Jag gjorde mina med choklad- och vaniljsmak.
Dumlefrostingen tar minst 12 timmar att göra, så förbered dagen innan.


3 dl grädde, 1 påse Dumle (minus några- 5-6-8 st som provsmakning)
Värm grädden i en kastrull, vispa hela tiden. När grädde precis ska till att koka, ta av kastrullen från värmen och lägg i Dumlekolorna, några i taget. Rör runt hela tiden. Mina kolor smälte på ungefär 8 minuter. Häll över all gräddkoleblandning i en vispskåp och ställ kallt i kylskåpet i minst 12 timmar.

Dagen efter vispar du blandningen med elvisp, jag behövde vispa i ungefär 2 minuter för att få en tjock häligt chokladfrosting. Spritsa ut på kalla cupcakes och dekorera med lite choklad.


Klart!



#1 / / m:

Låter sagolikt! Det måste jag prova!

#2 / / Evasleva:

Spännande. Låter syndigt gott, måste testas!

#3 / / Marika på Odlingspyssel:

Jag kan gå så långt som att säga att Dumlefrosting är meningen med livet...

#4 / / pysslarens moder:

vilken tur att jag varit på stora röda båten o fyllt på Dumleförrådet.

#5 / / Hémorroïde:

Jag älskar dumle. Detta låter så gott att jag typ får ont i magen.