/ Övrigt /

Här har du din manliga 40-talist?

På 80-talet skrattade en liten Odlingspysslare åt tv-programmet Här har du ditt liv. Jag var totalt omedveten om könsmaktsordning, sexism och hemska hemska påhopp på Lill-Babs, utan tyckte det var ett helfestligt program. Ibland, ungefär 2 gånger per säsong om 6 avsnitt var det dessutom en kvinna som var gäst!

Det var tider det...

Men, 30 år sätter ju sina spår när det gäller medvetenhet och jämlikhet. Överallt, utom i Här har du ditt liv. Fortfarande är det manliga 40-talister som är gäster. Eller manliga alkoholiserade skådisar. Det är manligt, mustigt och egocentroskt och Oldsberg skrockar på urkass engelska. Visst är det skönt att vi lär dagens tv-tittande barn, och folk som är omdedvetna, att kvinnor göre sig icke besväret? Deras liv (för inte har väl kvinnor liv?) är mest som stödjande och belysande sidekicks.

Det återstår 3 hemliga gäster. Min gissning är att vi kommer få se max 2 kvinnor av dessa. Troligtvis bara en. Ett så kallat kvinnligt alibi. Hon som egentligen bara är där för att ge lite färg till gruppfotot. Kan jag gissa att Fuglesand kommer dyka upp? Austronauter är väl alla manliga 40-talisters önskeyrke?

Jag har trots allt satt ihop en liten lista på (o)intressanta kvinnor

Caroline Krook, visserligen 40-talist
Annika Falkengren, SEB:s koncernchef
Maud Olofsson
Helene Sjöholm
Harriet Andersson
Gunnel Linde
Marie Göranzon
Ulrika Hydman-Vallien
Mona Salin
Barbro Lindgren
Marie-Louise Ekman
Gudrun Sjödén
Ebba Witt Brattström
Tina Rosenberg
Helena Bergström
Lena Endre
Caroline af Ugglas
Camilla Thulin
Margareta Winberg
Ingegärd Troedsson




kom gärma med egna förslag! Eller, gör som jag, klaga på era bloggar! Svt skyller på att det inte finns tillräckligt med kvinnor som tackat ja, jag tycker det luktar unket. Läs mer här: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article5862628.ab http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1.1721874/for-gubbigt-oldsberg...

#1 / / Stina:

Du har ju inte fattat alls vad jämställdhet är. Det är numera endast radikalfeminister som kräver att det ska vara exakt lika många kvinnor som killar på varje post. Sunda feminister ser istället att män och kvinnor är olika men att båda könen repspekteras lika mycket oavsett de val de gör. "Könsmaktsordning"?? Är du en rödstrumpekärring från 70:talet?

#2 / / Marika på Odlingspyssel:

Hmm



Jag ser män och kvinnor som mer lika är olika, men att kvinnors och mäns tillgång till makten är ojämlik. När det gäller Här har du ditt liv är kvinnor inte jämlikt representerade. De är satta på undantag och har därmed råder det inte någon jämlikhet.



Sedan måste jag bara kommentera "Stinas" sista vänliga kommentar, javisst är jag en rödstrumpekärring från 70-talet! Jag är väldigt stolt över att vara 70-talist och feminist!

#3 / / eva:

Återigen - gubbar trivs bäst med... just det gubbar. Vi är så vana att de flesta av oss knappt ens reagerar... Vissa kallar dig tydligen rödstrumpekärring (kan man vara stolt över om man vill) men du har du helt rätt i ditt inlägg. Såna där skitprogram klarar man sig helst utan.



#4 / / Pernilla - en icke feminist:

Jag vill se

Carolina Gynning

Anna Anka

Victoria Silverstedt



Kvinnor som har lärt sig vem som har den riktiga MAKTEN - pussy-power hahaha

#5 / / Anonym:

Owe Thörnqvist

#6 / / Anonym:

Owe Thörnqvist är morgondagens gäst i Här har du mitt liv.