/ Recept /

Eget "bregott"

Kanske lite overkill. Men nu hittade jag billigt svenskt smör i butiken och upptäckte sedan att bregottet var slut. Så då tänkte jag, utifrån Bregottreklamen då, att den ska bestå av endast smör och rapsolja. Så då blandade jag 500 gram smör med kanske 2 dl rapsolja. Det underlättar att smöret och oljan är rumstempererad när de ska blandas ihop. Om du vill ha lite mindre fetthalt på smöret kan du blanda ner ca 1 dl ljummet vatten. Vispa försiktigt för att allt ska blandas väl.
Förvaras som vanligt smör/bregott, i kylskåpet eller i svalen. 
#1 / / Nina:

Hmm... var det inte på 80-talet man skulle blanda eget "Bregott" på detta sätt? Säkert nyttigare än det köpta, vet inte om det har mer ingredienser (läs kemikalier).

#2 / / Marika på Odlingspyssel:

Jag vet inte ens om Bregott innehåller tillsatser, men med eget bredbart smör vet man ju precis vad som spisas.

#3 / / Catrins Garderobstankar:

smurtigt! :)

#4 / / Emma:

Bregott innehåller inga tillsatser nej.. grädde, rapsolja, salt, a och d vitamin och mjölksyrakultur googlade jag fram! :) "Bregott Mellan" innehåller vatten så ditt hemmagjorda är nog rätt likt det!



I Krav-bregott är det bara grädde och rapsolja.



Bergott räknas också som ett margarin eftersom det innehåller rapsolja! :)