/ Boktips /

Lova mig du går tillbaka

Nu förra veckan har vi haft världsboksdagstema (är ju sär skrivnings hatare så jag använder samman satta ord) och jag har åkt mellan Afrika och Nordamerika. Eftersom jag befinner mig på lågstadiet så är det mest sagor och fabler som avhandlats. Men vi har tagit upp olika genretyper, peripeti, huvudkaraktärer och motståndare i år 3. I år 2 har vi lekt och läst mer.

För några veckor sedan läste jag Lova mig du går tillbaka av Kathi Appelt som just utspelar sig i Nordamerika, i Texas närmare bestämt. Hon knyter sin handling till de lokala indiansägner och myter samt en vacker saga om en ensam bandhund som ylar ut sin längtan efter närhet och mening och en kattmamma som hör hans sorg och delar hans längtan. Mycket vacker och sorglig berättelse som passar läsvana barn i den svåra mellanåldern.


#1 / / Paulina:

Schysst design du har på din sida. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!