/ Recept /

Marmeladgodis

Här hemma hanns det inte med att göra egna marmeladgodisar innan jul. Men oj vad jag har varit sugen på att göra. Den här gången så gick det jättebra dessutom! Såhär gjorde jag:
 
10 dl bär, (jag hade mest hallon men också lite småslattar med blåbär och björnbär)
6 dl socker
2 tsk citronsyra
1 flaska flytande pektin
 
 
lite vatten
 
Jag började med att koka upp bären med vattnet, det var max 1 dl vatten. 
När bären kokat sönder så silade jag av all vätska i en sil med hjälp av en sked.
Vätskan kokade jag upp med sockret och citronsyran, och lät småputtra i ca 20 minuter medan jag gjorde andra saker. 
Jag hade sedan i hela flaskan med flytande pektin och lät stormkoka i ca 1 minut. 
Slutsligen hällde jag ut massan i olika godisformar och i en lågkantad skål. Lät massan stelna i rumstemperatur i 24 h och sedan skar jag den som stod i skålen och petade ut den som var i godisformarna. 
Vissa rullade jag i vanligt socker, andra i en citronsyrasockerblandning och andra lät jag vara utan socker. 
 
 
 
#1 / / Eva:

Åh så gott det ser ut! Det har jag inte tänkt att man kan göra själv.