/ Balkonger, växter och odling /

Jordgubbssylt

Ibland har man tur. Vi kunde köpa 4 kg (inte liter) med jodgubbar häromdagen för endast 15 kr/kg. Svenska var de också. Himla fiffigt. Vi letar efter ekologiska jordgubbar till lilla A som vi tänkte frysa in och ge henne under resten av året. Men det är en annan historia. 
 
En liter gick direkt i magarna på oss, men ungefär resten av jordgubbarna fick bli sylt. Nu tänker jag inte slå ett slag för syltsocker, den är inte ekologisk och jag tycker helt ärligt att om man ska koka sylt så kan du väl ändå lägga ner tiden och koka på riktigt? I med lite äppelkart så får du naturligt pektin också.
 
Jag tycker inte om söt sylt, så jag hade ungefär 4 dl ekologiskt socker. Jordgubbarna var väldigt söta i sig, så andra bär hade nog krävt mer socker. 
 
så:
 
3,5 kg jordgubbar
ca 4dl socker
4 äppelkart
2 limefrukter
 
Koka upp jordgubbarna med lite vatten, häll i sockret. Jag brukar dela äppelkarten i kvartar och låta koka med. Karten tas sedan upp ur sylten och äts alltså inte. 
 
När jag var nöjd med konsistensen (ca 1 h koktid) så hade jag i saften från 2 limefrukter. Blir en jättegod smakbrytning mot jordgubbarna. Jag hade turen att ha ekologisk lime hemma, första gången jag sett ekolime. Kul, eller hur. 
 
Eftersom jag inte har konserveringsämnen (ok ok socker är ett koserveringsämne) i sylten så håller den inte lika bra som sylt med gift (jag menar ämnen) i. Därför så fryser jag min sylt i plastburkar (tänk på att använda burkar som tål att få den heta sylten i sig och som dessutom tål att frysas utan att släppa ifrån sig gifter- gamla glassburlar går helt bort)
 
 
#1 / / Anonym:

Vilket pangpris!
Om man blandar jordgubbarna och sockret och låter det dra lite innan så vattnar de sig lite och man slipper tillsätta vatten när man ska koka sylten. Det minskar ju konstisen lite :) Sånt där husmorstips jag lärt mig i år :)

#2 / / evasleva:

Det var jag som skrev :)

Svar: Värsta bra tipset om sylten! Tack!
Odlingspysslaren

#3 / / Eva:

Hejsan
Vilken fin blogg du har och så härligt att få läsa om er vardag..

Har en lite annorlunda fråga, har du några Nolbyn dockskåps möbler att sälja?

Mvh
Eva

Svar: Hej, roligt att du tycker om bloggen, roligt att höra. Tyvärr har jag inga möbler att sälja.
Odlingspysslaren

#4 / / susanne:

Vet inte vilka böcker jag vill byta bort men idén var helt klart bra och bägge dina böcker intressanta. Måste bara komma på vilka av mina älsklingar som ska få vandra vidare. =)

Svar: Oj, nu hänger jag inte alls med :)
Odlingspysslaren

#5 / / susanne:

Sorry. Det var en Marika som hade kommenterat att hon hade två simple living böcker som hon ville byta bort mot två av mina böcker. Jag tog för givet att det var du och kollade aldrig bloggen. När jag tryckte på länken nu så kom det upp en annan blogg och när du kommenterar står det alltid Marika på odlingspyssel så jag borde ha tänkt på att det var fel Marika. =)