/ Balkonger, växter och odling /

Eget knäckebröd

Jag gillar inte frön. Så, nu är det sagt. Jag kan säga det igen, jag gillar verkligen inte frön!
 
Ett undantag finns, linfrön. De tycker jag är väldigt trevliga och smakar gott. Men solrosfrön, pinjenötter (kliar på tungan) och gud vet vad säger jag nej tack till. 
 
 
Så, hur ska man då baka ett eget knäckebröd? Alla recept på nätet kryllar det ju av frön i. Jo, man höftar lite.
 
Såhär gjorde jag:
 
1 dl majsmjöl (ej maizena)
1 dl havrekli
2 tsk salt
0,5 dl olivolja
ca 2 dl vetemjöl
ca 1 dl emmer
1 dl hela linfrön
 
vatten
 
Jag blandade alla ingredienser utom vattnet. Sedan hällde jag på 2 dl kallt vatten och märkte att jag fick en alldeles för fast deg, då hällde jag på ca 1,5 dl kokhett vatten och rörde runt. Konsistensen blev ungefär som havrebollar. 
 
Jag bredde ut smeten på ett bakplåtspapper, lade ett till papper på och tryckte ut degen så tunnt jag bara kunde. 2 plåtar blev det. 
 
In i ugen på 150 grader i minst 2 timmar. Lät stå sedan i ugen i 3 timmar. Bröt i goda mumsbitar sedan.