/ Recept /

Buffé für alle!

Vi ska fira att jag tar examen. Inget kalas sådär att jag firas med pukor och fanfarer, men lite studiekamrater, gamla vänner och min familj kommer. Max 15 personer.
Hur gör man då? Vad bjuder man på?
Vi hade tänkt att bjuda på klassiskt svensk buffé. Utan sill, och ägg och gluten...ehhh. Typ vi tänkte med andra ord bjuda på en..ehh... nysvensk-allergi-buffé?
Fördrink gjord på bubbel och min nygjorda häggsaft. Lite jordgubbar till.
Jag gillar rostbiff så det är självskrivet.
Lite parmaskinka- som ska serveas i olika varianter. Med getostfyllning och lindad kring melon.
Goda spanska korvar
Olika goda ostar
Vattenmelon och fetaost
Oliver
Bröd
Sallat, med svenska tomater och gurka och annat smått och gott
Vegetariskt alternativ
Potatissallat med färskpotatis
Till efterrätt: Cup cakes från Hello Sugar.
Det där med veg är svårt. Äggen är ju borta, men fisk som det brukar veggas med är bannlyst hos mig. Liksom räkor och andra skalbaggar. I frysen har jag veganräkor och veganlax som jag tänkte bjuda på.
Vad tror ni om det här? Funkar det? Är jag snål som inte bjuder på något varmt?
#1 / / Camilla:

Det är väl inte snålare att bjuda på kallt än varmt. Jag tycker att det låter smaskigt och somrigt. Vill du ha något mer så har jag tips på en omtyckt tomatpaj som kan ätas halvljummen eller kall. http://www.ica.se/recept?recipeid=302613



Grattis till examen, snart!

#2 / / m:

Det låter ju jättefint! Vem bestämmer vad som ska finnas på bordet? :-)

Grattis till examen!

#3 / / Marika på Odlingspyssel:

Tusen tack, nu är jag riktig fröken!

#4 / / Evasleva:

Det låter hur gott som helst!

Stort grattis till examen!!



Något som är gott, billigt, enkelt och ovanligt är kokt isbergsallad. Låter kanske konstigt men är kanon. Man skär salladshuvudet i klyftor och mest bara doppar dem i kokande vatten. Smakar lite som sparris :)